REKRUTTERING, UTVELGELSE, ONBOARDING OG OPPFØLGING

  • Er din ambisjon som leder at din arbeidsplass naturlig tiltrekker seg de beste folkene?


  • Er det viktig for deg som leder at nyansatte raskest mulig finner sin plass og begynner å produsere verdi?

  • Har du ikke tid (eller kunnskap) til å gjøre jobben selv?


  • Vil du ha hjelp til å løse oppgaven så du kan ha fullt fokus på dine kjerneoppgaver?


Jeg hjelper deg å finne de beste kandidatene og sørger for at vi sammen lager en plan for en flying start. 


Jeg er med hele veien og lager en plan for oppstart, innfasing og oppfølging de 6 første månedene. 


Alt dette i en og samme pakke - uten ekstra kostnader!


Les mer om hvordan jeg jobber!

FÅ KONTROLL PÅ SYKEFRAVÆRET

- få ned kostnadene

  • Sliter du med at folkene dine er syke og ikke kommer på jobb?


Å følge opp og løse saker med sykmeldte medarbeidere, krever tid, kunnskap og en åpen dialog med den sykmeldte. Noen ganger går dialogen seg fast, den sykmeldte blir lenge borte og du vet ikke hva du skal gjøre for å løse saken.


  • Trenger du hjelp fra en ekspert?


En som har kunnskapen til å hjelpe deg til å få ned både sykefraværet og kostnadene?


Jeg liker også tanken på at mennesker har det best mulig i sine liv. Derfor har jeg i tillegg fokus på at den enkelte arbeidstaker skal få den beste hjelpen som er tilgjengelig.


Jeg har ulike løsninger å tilby der noen faktisk kan være gratis for bedriften gjennom at NAV betaler for mitt oppdrag.


Les mer her for å se hva jeg kan tilby!

REKRUTTERING


REKRUTTERING MED UFORMELL.NO


Rekruttering er et begrep som ofte brukes for å beskrive det som skjer når en bedrift skal ansette en ny medarbeider. Det innebærer gjerne at det engasjeres en ekstern samarbeidspartner som skal ta seg av å finne disse kandidatene og presentere dem for bedriften. Og når intervjuene er ferdig, medarbeideren har signert og fakturaen for oppdraget er sendt, er samarbeidet over. Det blir opp til bedriften alene å legge til rette for en vellykket innfasing og oppstart, noe svært mange arbeidstakere stadig opplever som mangelfullt og dårlig.


Hva er annerledes med uformell.no?


Å knytte bånd

Jeg ser på det å ansette nye medarbeidere som en prosess der målet er å knytte bånd mellom arbeidstaker og arbeidsgiver. Det er 2 parter som skal velge hverandre ut fra et ønske om å jobbe sammen. Da må begge parter utforske både egne og den andres forutsetninger for å lykkes, og det må sikres en god innfasing og oppfølging de første månedene etter oppstart.


Onboarding, opplæring og oppfølging de første 6 månedene etter oppstart

Den viktigste suksessfaktoren for å lykkes med å å ansette en ny medarbeider er å sørge for tett og god oppfølging av kandidaten(e) gjennom hele prosessen fra annonsen er ute og 6-12 måneder etter oppstart. Jeg ønsker derfor å være med som en tilrettelegger og sparringpartner i hele denne perioden for å sikre denne delen topp prioritet og samarbeider derfor blant annet med Wittario.com. De har utviklet spillbaserte applikasjoner på mobil som gjør at innfasing blir lett tilgjengelig for begge parter, effektivt for deling og læring og fleksibelt for å skreddersy prosessen til å passe både arbeidsgiver og arbeidstaker. 


I uformell.no har jeg derfor i hovedsak ett produkt som tilbys som en samlet pakke:


  • Rekruttering, utvelgelse, onboarding og tett oppfølging de første 6 månedene. Samlet pakke til fast pris!


Jeg jobber etter følgende prinsipper/metodikk:


1

2

3

4

5

6

I INNLEDENDE FASE ER JEG OPPTATT AV Å VÆRE GRUNDIG

(dette kan være noe av det jeg utforsker for å finne et best mulig grunnlag for oppdraget.)


  • Grundige samtaler med rekrutterende leder og gjerne toppleder hvis det ikke er samme person.

  • Samtaler med ansatte som er berørt av nyansettelsen. Hva er deres forventninger til den nyansatte? Hva vil de si om arbeidsmiljøet? Hva sier den/de sist ansatte om innfasing/opplæring? Har de ressurser til opplæring av den nyansatte og er den/de som skal ha ansvaret tilstrekkelig kurset til å gjennomføre opplæringen?

  • Samtaler med tillitsvalgte/personalansvarlige for kartlegging av arbeidsmiljø/betingelser/utviklingsmuligheter etc.

  • Har noen nettopp sluttet, vil det være naturlig å undersøke hvorfor vedkommende sluttet. Og om det er noe å lære av årsaken og elementer vi kan ta med videre i prosessen med å ansette en ny medarbeider.

  • Allerede her diskuterer vi hvordan vi skal planlegge fasen før, under og etter oppstart. En gjennomtenkt pre- og onboardingplan er for meg nøkkelen til å lykkes med å få nye medarbeidere raskest og best mulig i gang.
    Det er avgjørende for meg at oppdragsgiver deler mitt syn på at denne fasen er viktig. Kampen om å tiltrekke seg de beste kandidatene i et marked der det er flere ledige stillinger enn søkere, avgjøres her.


UNDERVEIS I LØSNING AV OPPDRAGET


  • Vi sørger sammen for at det lages en tydelig kravspec og stillingsbeskrivelse basert på kartleggingen.

  • Jeg utarbeider gode annonsetekster som godkjennes av kunde og distribueres i avtalte kanaler (finn.no, FB, LinkedIn, andre aktuelle) og vi driver aktivt søk etter gode kandidater gjennom eget nettverk/baser.

  • Hva kan kunden gjøre selv i sine kanaler for å bidra til å tiltrekke seg gode kandidater (Employer Branding)?

  • Intervjuer, eventuelle tester og referansesjekk gjennomføres etter avtale med eller uten kunde til stede før det til slutt er kunden som tar det endelige valget om hvem som skal tilbys stillingen.

NÅR MEDARBEIDEREN HAR SIGNERT OG FØR OPPSTART


Nøkkelen til en vellykket rekruttering ligger i gode planer for tiden etter signering og de første månedene etter oppstart. En optimal onboardingsplan og -prosess skal sikre at både kandidaten og organisasjonen er best mulig forberedt før, under og etter oppstart. Før kandidaten signerer skal det ligge gode, kandidat-tilpassede planer klare for den neste fasen. Jeg er spesialist på dette og min jobb er å kvalitetssikre og bidra til godt innhold mens kunden skal gjennomføre etter avtalt, oppsatt plan.

DE FØRSTE 6 MÅNEDENE ETTER OPPSTART


Det er kritisk for både arbeidsgiver og medarbeider at det er tydelige forventninger til hva som skal oppnås de første månedene. Min jobb er å følge opp dette med jevnlige samtaler med ledelse og den nyansatte for å sikre at alt går etter planen. Er det avvik fra forventninger og planer, tar jeg initiativ for å bringe prosessen tilbake på riktig spor. Som en del av oppdraget og inkludert i honoraret ligger det at jeg er til stede som en sparringpartner det første halve året for å sikre fornøyde medarbeidere og en fornøyd arbeidsgiver.

STRUKTURERTE INTERVJU


Jeg tilstreber å benytte strukturerte intervju i alle prosesser slik at alle kandidater vurderes mest mulig nøytralt opp mot stillingens krav og spesifikasjoner. Samtidig er jeg uformell i møter med mennesker og legger vekt på å bli godt kjent med kandidatene i prosessen gjennom å snakke om alle sider av det å være et menneske med levd liv. Har du hull i CV’en eller gjennom livet erfart at ikke alt har gått etter planen, betyr ikke det at du ikke kan være aktuell for en av stillingene jeg jobber med.


Her er en enkel huskeliste som er noe av det jeg legger til grunn ved intervjurunder og utvelgelse. Jeg oppfordrer også sterkt kandidater som søker på stillinger jeg jobber med til å bruke en slik liste underveis i prosessen:


  1. Ikke stol på at magefølelsen er riktig. Vær strukturert underveis.

  2. Hvilke krav stiller du? Hva være på plass, hva bør være der og hva kan du evt prioritere bort?

  3. Forbered gode spørsmål som gir deg svarene du trenger ift pkt 2. Hold fast ved dem til du har fått de svarene du trenger.

  4. Spør gjerne om konkrete eksempler fra hverdagen og be om utfyllende svar hvis du er i tvil.

  5. Gi svarene en vurdering etter hvor viktig det er, gjerne på en skala fra 1 – 6.

  6. Ikke la deg sjarmere av et godt førsteinntrykk. Alle er ivrige etter å vise sin gode sider i en slik prosess. Bruk tid til å kontrollere opplysningene underveis og etterpå.

  7. Usikkerhet og unnvikende svar kan være et signal om at noe holdes tilbake. Spør videre om det er noe du er usikker på.

Hvis begge parter har gjort en grundig jobb med dette før og underveis i intervjuprosessen, er det i alle fall lagt et godt grunnlag for å kunne ta gode valg.


Og husk: det er 2 parter som skal velge hverandre. Det er derfor svært viktig at begge parter er like grundige på dette feltet.


Er det tvil, er det ingen tvil. Du bør ikke tilbys en stilling og du bør heller ikke takke ja dersom det er tvil eller viktige spørsmål som er ubesvart. Sørg for å få tilfredsstillende svar eller takk nei!


MITT KANDIDATLØFTE


Jeg garanterer at alle kandidater som søker på de stillinger jeg jobber med, holdes oppdatert om hvilke rammer som gjelder og fremdriftsplaner for prosessen. Alle som ikke blir med videre skal gis beskjed om dette så snart beslutningen om det er tatt. Kandidater som er med i finalerunde, men som ikke får tilbud om jobben, skal få en muntlig tilbakemelding/orientering.



Velkommen som samarbeidspartner eller kandidat hos uformell.no:-)

SYKEFRAVÆR OG NÆRVÆR

- forebygging og oppfølging

in between jobs

KOSTNADSFRI EKSPERTBISTAND MED FINANSIERING FRA NAV

- løs de vanskelige sakene uten at det koster deg noe.

  • Har du en ansatt som er eller har vært sykmeldt?
  • Har dere forsøkt å løse utfordringen på arbeidsplassen, uten å lykkes?


Ekspertbistand betyr at du og arbeidstakeren får hjelp fra en nøytral person utenfra som har kompetanse på sykefravær og arbeidsmiljø.


Eksperten skal bidra til å løse/avklare problemet som fører til sykefravær, og foreslå tiltak som kan gjøre arbeidstakeren din i stand til å utføre arbeidet sitt.  


Målet er at arbeidstakeren skal komme tilbake til arbeid, eller i et annet arbeid hos samme eller en annen arbeidsgiver. 

 

Tilskudd til ekspertbistand kan være aktuelt når

  • du har en ansatt som har langvarig og/eller hyppig gjentakende sykefravær. Arbeidstaker trenger ikke å være sykemeldt på det tidspunktet det søkes om tilskudd

  • du og arbeidstakeren har vurdert og/eller forsøkt å løse utfordringene på arbeidsplassen uten å lykkes, som for eksempel oppfølging og tilrettelegging, eller ved kontakt med bedriftshelsetjenesten som eventuelt din virksomhet har avtale med

  • både du og arbeidstakeren ønsker hjelp 

  • kartleggingen kan gjerne gjøres i forkant av dialogmøter med NAV og evt lege for å spare tid og sikre god informasjon før beslutninger om veien videre avtales med de ulike partene i saken 


Denne tjenesten leverer jeg i samarbeid med Trondhjem medisinske AS sitt tverrfaglige team som kan bidra i kartlegging av alle typer utfordringer. NAV dekker kostnadene for å bruke dette virkemiddelet når godkjenning er gitt.

karriereveiledning

RÅDGIVNING OM SYKEFRAVÆR I HVERDAGEN

- for ledere og ansatte.

  • Jeg kan fungere som et "nødnummer" for deg og dine ansatte der dere kan ringe så snart behovet oppstår og bli møtt med kompetanse og bistand til tilrettelegging ved sykefravær. 


  • Den vanskelige samtalen kan du overlate til meg så kan du som leder fokusere på den daglige driften. 


  • Jeg kjenner kravene fra det offentlige og vi kjenner virkemidlene som kan være tilgjengelige via NAV. Min oppgave er å være et bindeledd mellom den ansatte, bedriften og evt både lege og NAV.


RAMMEAVTALE ELLER "AKUTTAVTALE" - DU BESTEMMER OM DU SKAL STÅ FØRST I KØEN!

Jeg inngår avtaler på denne typen tjenester og avhengig av type avtale sikrer du deg ulik prioritet og ulik pris. Med en løpende rammeavtale sikrer du at dine ansatte kan kontakte meg umiddelbart når noe skjer. En svært rimelig forsikring mot fravær som koster penger og kan føre til avbrudd og forsinkelser i produksjon og leveranser.